Івано-Франківськ перейняв кінематографічний статус Тернополя

27.09.2021 14:32
Івано-Франківськ перейняв кінематографічний статус Тернополя

В Асоціації кінокомісій України відбулася зміна керівництва. Після дворічний каденції Голови АКУ Леоніда Бицюри, 21 вересня йому на зміну прийшла іванофранківчанка Мар’яна Заклінська.

Починаючи з 2018 року, Тернопіль завдяки, практично неймовірним зусиллям ентузіастів, став центром творення нового для України виду фільм-індустрії. Перша в країні кінокомісія, перше спеціалізоване підприємство, залучення італійських фахівців, розробка компонентів національного законодавства створили на базі нашого міста справжній кіно-генератор.

Дивовижно, але саме Тернопіль, незважаючи на повну відсутність власної кіноісторії, запалив творчу активність десятків міст по всій Україні. За два роки в Асоціацію, яку очолив тернополянин Леонід Бицюра, долучилися новостворені кіноорганізації від Ужгорода до Маріуполя. В Тернополі засновано кіно-, медіа-школи, два всеукраїнські кінофестивалі, відновлено кінотеатр, проведено десятки кінозйомок, відзнято перші повнометражні фільми, а через кастинговий акторський відбір пройшло понад дві тисячі мешканців. Файне місто почали відвідувати продюсери та режисери, актори та сценаристи. Тернопіль став кінематографічним містом.

«Успіх міста в галузі є справді унікальним. Практично на порожньому місці створено кіноіндустрію, почали з’являтися професійні кіно-команди, власні режисери та продюсери. Наші актори стали впізнаваними по всій Україні. Вперше за історію міста в ньому побував володар Оскару Євген Мамут. Наша надзвичайна енергія дала потужний результат», – зворушено коментує події Леонід Бицюра.

Першими в області розпочали зйомки короткометражних фільмів із творчим об’єднанням «Сучасне українське кіно», а першим повнометражним фільмом став «Червоний. Без лінії фронту» за творами Андрія Кокотюхи. Його знімали на локаціях Кременця та Бережан. В зйомках приймали участь мешканці тих міст, багато тернополян, а Тернопільська кінокомісія забезпечувала технічний, організаційний, фінансовий супровід. Згодом, розпочалися проекти з легендарною Одеською кіностудією імені Олександра Довженка та кампанією «Фреш-продакш».

Тернопільщина вперше за своє існування побачила професійні знімальні групи, наші міста стали локаціями для кінопроектів. Ми долучилися до справи національного кіно. Лише за 2021 рік завдяки співпраці з Одеською кіностудією, компанією «Фреш-продакш» та «ІнсайтМедіа» світ побачать чотири повнометражні фільми створені за участі тернополян. Десятки короткометражних, документальних стрічок з’явилися з дня проведення першого на Тернопіллі кінофестивалю-форуму «Кінохвиля» у 2016 році.

Тема кіно, розповідає уже ексголова Асоціації кінокомісій, привернула його увагу одразу з початком російсько-української війни.

«З початком російської агресії, я з однодумцями зайнявся створенням системи протидії ворожій пропаганді та дезінформації. На той час такий блок був відсутній на рівні національної безпеки. З часом ми розгорнули роботу з розвитку медіаграмотності, критичного мислення, поширення навиків роботи з інформацією, популяризації «інформаційної гігієни» точніше кажучи. Саме в той час я познайомився з кінокритиком, керівником Національної спілки кінематографів України Сергієм Тримбачем та Оксаною Волошенюк – мистецтвознавицею, представницею Академії української преси. Саме вони поєднали мене з кіновиробниками, продюсерами, режисерами, акторами».

Фактично розвиток кіно в Тернополі – це була відповідь на гібридну війну зі сторони Росії, зазначив пан Леонід.«Ми хотіли засобами кіно представити світогляд українця, героїку України і дати відповідні меседжі в суспільство, підняти національний дух».

«Асоціація кінокомісій стала потужним майданчиком регіонального кіновиробництва. На сьогодні АКУ представлена організаціями у Львівській, Івано-Франківській, Тернопільській, Волинській, Хмельницькій, Чернівецькій, Закарпатській, Житомирській, Полтавській, Черкаській, Херсонській, Донецькій, Одеській, Київській, Харківській областях, на етапі завершення формування місцевих кінокомісій – Сумська, Дніпропетровська, Рівненська. Асоціація відбулася як активний учасник креативної галузі та надійний партнер для підприємств кіноіндустрії.

Два роки Тернопіль був по суті національною столицею кіно. Я пишаюся, що саме тернополяни змогли об’єднати всю Україну в кінематографічну спільноту, – зауважив кінознавець. -Тому висловлюю подяку всім, хто справою долучився до цієї події. Я переконаний, що приклад розвитку кіноіндустрії на Тернопільщині є показовим. Адже він демонструє, що в Тернополі можливо започаткувати підприємства будь-якої галузі «з нуля», ми на ділі підтвердили, що при бажанні, Тернопіль здатний оновлювати свою деградовану економіку, започатковувати хоч кінематографічну, хоч космічну галузь. Все залежить від волі…

Я б хотів, щоб Тернопіль та Тернопілля не розгубили власних здобутків. Нам є до чого прагнути і над чим працювати. Певен, що і місто, і область долучаться до кіновиробництва програмами місцевого пітчингу, сприяння кінематографії, технічною та організаційною підтримкою. Перспективним я бачу також створення бази для виробництва серіалів – дуже добра тема і, я гадаю, це чудова можливість для Тернополя. Серіал є набагато швидшим процесом і він може бути більш динамічним, дати більше активності, за невеликих вкладень, потрібна лише невелика підтримка зі сторони влади та бізнесу.

Можливо, саме креативна індустрія стане рятівною для депресивної економіки краю, адже кіно – це той вид мистецтва, що може згенерувати довкола себе галузі будівництва, енергетики, готельно-ресторанного бізнесу, транспорту, рентал-кампаній, швейних виробництв й інші. І європейський досвід довів це. До того ж Тернопільщина багата талантами. У нас відбуваються кількатисячні кастинги — і люди без акторської освіти отримують ролі, інші ідуть на навчання та стають режисерами, операторами, продюсерами чи сценаристами. Кіноіндустрія – це також і нові високооплачувані робочі місця. Європейська практика свідчить, що кожна копійка, вкладена в кіно, продукує в п’ять разів більше в регіональній економіці. До слова, середній бюджет повнометражного фільму – 50 млн грн, для Тернопільщини це насправді космічні суми можливих інвестицій. Креативна індустрія, на сьогодні, це одна з небагатьох можливостей для нашої депресивної області, і це важливо розуміти її очільникам» – завершив Леонід Бицюра.

Тернопільська кінокомісія також змінила очільника. Ним став довголітній учасник міжнародного кінофестивалю «DocuDays», автор багатьох мистецьких проектів, тернополезнавець Володимир Ханас.

Останні новини