4ebed7efffc0e4484ba2a62c9aa5f0c1.jpg
49cc71f707a57070b6e1ec9be66577e7.jpg
Освіта
Освіта

Освіта (92)

Профтехосвіта Тернопільщини, як і усієї України потребує реформування. Упродовж 25 років незалежності  вона не зазнала системних змін.

ПТУ і коледжі, на відміну від загальноосвітніх шкіл, отримували стабільне державне фінансування. Їхні керівники звикли, що ця підгалузь освіти живе не так уже й бідно, і ніхто з керманичів держави, областей, державних органів не встромляє носа в їхнє тихе царство. І лише наприкінці минулого року, коли стало зрозуміло, що уряд більше не має наміру надавати держбюджетну субвенцію на підготовку робітничих кадрів і з 2016-го перекладе фінансування закладів профтехосвіти на місцеві бюджети, нарив лопнув. На поверхню вийшло чимало проблем, що накопичувалися у цій сфері роками. Їх яскраво видно на прикладі невеликої Тернопільщини.

Мінфін, а за ним і Кабмін вирішили перекласти фінансування закладів профтехосвіти на місцеві громади, з перспективою передачі їх з державної у комунальну власність. Такий план було закладено ще у Законі "Про державний бюджет на 2016 рік", ухваленому 25 грудня 2015-го. Урядовці чомусь забули, що піклування про ПТУ, де здобувають повну середню і професійну освіту діти з усієї області, — це державні повноваження, невластиві для органів місцевого самоврядування, і в останніх бракуватиме коштів для цих потреб (саме таку позицію зайняло Міністерство освіти і науки). У великих індустріальних регіонах усі або майже всі ПТУ перейшли на фінансування з бюджетів міст. І при розрахунковій потребі на утримання закладів профтехосвіти в Україні в обсязі 5,8 млрд грн у місцевих бюджетах враховано не так уже й мало — 3,9 млрд. Проте в аграрних і глибоко дотаційних областях, однією з яких є Тернопілля, і в не надто багатих їхніх обласних центрах і містах обласного значення склалася інша практика фінансування ПТУ.

Керівництво Тернополя заявило, що не має можливості в повному обсязі фінансувати шість закладів, які розміщуються на його території, а зможе їх утримувати лише в тій частині, яка стосується навчання міських дітей і потреб міського ринку праці. Конституція України (ст. 53) гарантує доступність професійно-технічної освіти усім громадянам, незалежно від проживання у селі чи місті, повідомляє gazeta.dt.ua.

Втім, градоначальник Тернополя Сергій Надал та його заступник Леонід Бицюра вважають оптимальним варіант, коли місто навчатиме сільських дітей лише за умови, що райони чи об'єднані громади, які зацікавлені в підготовці тих чи інших спеціалістів, надаватимуть міському бюджету відповідну субвенцію. Така пропозиція викликає певні сумніви, насамперед морального і соціального характеру. Не варто забувати про виховну функцію ПТУ. Якщо бодай трохи непрямо обмежити доступ кризовій категорії дітей — з малозабезпечених і неблагополучних родин — до здобуття профтехосвіти, то, поза сумнівом, зросте злочинність та інші негативні явища у регіоні. І замість навчальних місць потрібно буде розширювати місця в пенітенціарних закладах і наркодиспансерах. Тому керівництво департаментів фінансів та освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації з-поміж різних шляхів обрало один — усі навчальні заклади профтехосвіти, які не розташовані в містах обласного значення — Тернополі та Кременці (а таких аж 17!), закріпити в обласному підпорядкуванні і фінансувати їх з обласного бюджету.

Видатки 17 ПТУ і коледжів, які фінансуються з обласного бюджету, на старті цього року були забезпечені лише на чверть від мінімальної потреби, шість закладів профтехосвіти у Тернополі — на 40%, а одне ПТУ в Кременці — взагалі на 20%. Мінфін і президент не відступають від позиції, що профтехосвіта має фінансуватися з місцевих бюджетів, і місцеві органи влади повинні нарешті розпочати її реформування. Тому П.Порошенко, вгледівши ризик у "перекладанні фінансування потреб навчальних закладів у повному обсязі на державний бюджет", заветував і повернув до Верховної Ради ухвалені 4 лютого ц.р. зміни до Закону "Про державний бюджет України на 2016 рік" щодо фінансування профтехосвіти і до Бюджетного кодексу, якими було передбачено місцевим бюджетам субвенцію на підтримку(!) підготовки робітничих кадрів у ПТУ та інших навчальних закладах, що готують кваліфіковані кадри на умовах державного замовлення.

Отож увесь обсяг субвенції в розмірі 998 млн грн, який мали спрямувати в обласні бюджети та бюджети міст обласного значення, залишився на папері. Частковий порятунок центральна влада таки знайшла. Недавно область отримала 12,4 млн грн стабілізаційної дотації (із 500 млн грн, які на початку лютого уряд розподілив між тими регіонами, де для фінансування ПТУ бракує коштів). Більшу частину згаданих коштів фінансовий орган області найближчим часом віддасть містам: 3,4 млн грн міському бюджету Тернополя, а 3,7 млн — Кременцю. Та ці вливання докорінно не змінюють ситуації. Більш того, якщо коштів для фінансування закладів профтехосвіти у Тернополі й Кременці вистачить до кінця літа, то в ПТУ і коледжах, які утримуються з обласного бюджету, платити зарплати і стипендії буде нічим уже в червні. Не помічає лише лінивий: діюча мережа ПТУ — застаріла, громіздка, аж ніяк не відповідає потребам сучасного ринку праці. І обласна виконавча влада, зокрема департамент освіти і науки облдержадміністрації, розробила заходи з модернізації і розвитку профтехосвіти. Передбачено створити чотири регіональні багатопрофільні центри профтехосвіти за кількома напрямками: сільське господарство—переробка сільгосппродукції—харчування (по одному у північній і південній частинах області); сільське господарство—автомобільний транспорт (на сході області); автотранспорт—сільське господарство—харчування (в західній частині Тернопільщини).

Заступник директора департаменту освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації Володимир Чайковський переконує, що для перезавантаження всієї системи профтехосвіти в області потрібно пройти кілька етапів.

 Ми створюємо робочу групу, до якої увійдуть не тільки обласні чиновники, а й представники органів місцевого самоврядування, об'єднаних територіальних громад, керівники будівельних компаній і сільськогосподарських підприємств, для яких підготовка кваліфікованих робітників є актуальною. Вони могли б не тільки формувати регіональне замовлення на підготовку кваліфікованих робітничих кадрів (а в проектах базового Закону "Про освіту" та Закону "Про професійно-технічну освіту", розроблених Міносвіти, передбачено не державне, а виключно регіональне замовлення), а й частково фінансувати витрати — придбати сучасну техніку або надати базу для практики учнів. Крім того, мусимо вжити ряд заходів, щоб зробити сучасним кадрове забезпечення закладів профтехосвіти. А це означає, що потрібно впорядкувати їхні штати, відмовитися від частини заступників директорів ПТУ і коледжів, інших управлінських кадрів. Не обійтися без перегляду тарифікації на чверть половини окладів, що тягне за собою додаткові витрати на оздоровлення, премії, надбавки і т.ін. Упродовж 2016–2020 рр. ми будемо об'єднувати ці заклади без їх ліквідації, бо діє мораторій на закриття. Водночас є гостра потреба в оптимізації деяких спеціальностей, бо не може бути їх дублювання в ПТУ, які розташовані поряд. Слід віддати перевагу тому навчальному закладу, де кращі викладачі, майстри, добре оснащені лабораторії, діє майстерня, цех чи якесь інше виробництво з виготовлення готових виробів, — зазначає В.Чайковський.

Хто б сперечався, зміни потрібні комплексні. Щодо реформування цієї системи керівництво міста Тернополя має радикальнішу позицію, ніж обласні чиновники. Заступник міського голови Леонід Бицюра розставляє дещо інші акценти:

Погляньте, із 4365 учнів, які нині навчаються в закладах профтехосвіти Тернополя, аж 650 готуються за спеціальністю "оператор комп'ютерного набору" в інтеграції з іншими спеціальностями — "конторський офісний службовець", "агент туризму", "секретар-референт", "фотограф". Є навіть спеціальність "асистент референта", що у перекладі народною мовою означає "помічник помічника". Або ліцензований обсяг — 90 операторів поштового зв'язку чи вкрай застаріла спеціальність "контролер ощадного банку". Навіщо випускати таких фахівців, коли немає ніякого зв'язку з ринком праці? За інформацією міського центру зайнятості, за останній рік-два їх працевлаштовано одиниці або взагалі нікого. Бачимо спеціальності, які дублюються, наприклад, водіїв. Поширена ще й практика, коли заклад сфери послуг готує мулярів, штукатурів, тобто непрофільні спеціальності. Очевидно, що підготовку фахівців треба згрупувати в тих закладах, які будуть на цьому спеціалізуватися. Корупційна складова в діяльності ПТУ полягає в тому, що під кожен заклад формується держзамовлення. Взаємозв'язку між такими замовленнями немає жодного. Як і немає ніякого контролю за держзамовленням з боку громад. А коли місто буде формувати регіональне замовлення, то ми виходитимемо з того, що нам потрібні фахівці ще й для великих комунальних підприємств — для міськтеплокомуненерго, водоканалу, з енергозбереження, для робіт з благоустрою території міста і т.ін. І ми тоді змогли б ліцензійний обсяг замовлення одного закладу перекласти на інший.

Для міста Тернополя потрібно два заклади профтехосвіти, які фінансуватимуться з міського бюджету. Один — будівельно-технічного напряму, а другий — сервісно-торгового, — пояснює Л.Бицюра. З усього видно, що до закінчення цього навчального року ПТУ і коледжі потрібно дофінансувати хоча б для того, аби повністю виплатити зарплату викладачам, стипендії, оплатити енергоносії. І водночас розпочати давно запізніле реформування профтехосвіти, виходячи з потреб місцевого ринку праці. Певну дорожню карту такої реформи накреслив заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей, перебуваючи днями у складі урядової делегації на Тернопільщині. "В Україні склалася ненормальна практика, коли 80% випускників шкіл здобувають вищу освіту, а 20% — професійно-технічну, а згодом випускник вишу не може знайти місце на ринку праці і отримує робітничу спеціальність. Більшість кадрів профтехучилищ усе-таки потребує малий і середній бізнес. Тому не можна позбавляти дітей права вибору ПТУ і не можна зменшувати кількість тих, хто хоче здобути професійно-технічну освіту", — зауважив він. Хоча реформа ще як слід не розпочалася, та одразу викристалізувався портрет противників будь-яких змін у цій сфері — це нинішні директори ПТУ, їхні заступники, частина викладацьких колективів, яких підтримують профспілки.

Дивуватися нічого: вони звикли до рутинного управління закладами і такої ж підготовки кадрів. І ніяк не можуть збагнути, що коли зберегти систему профтехосвіти в нинішньому стані, то вона через деякий час відімре сама по собі, бо стане просто непотрібною для суспільства і ринку праці.

 

Науковий табір для школярів буде діяти у Тернополі!

З 13 червня до 1 липня в Тернополі буде діяти літній Науковий табір для школярів.

Юні науковці зможуть в процесі простих і цікавих занять опанувати ази конструювання, інженерії, робототехніки.  Також на таборі  школярі зможуть відчути себе справжніми програмістами, зробивши перші спроби з програмування.

А ще на них чекає інтерактивна англійська з носієм мови, ігри та розваги. Таку ініціативу впроваджують організації «Молода Просвіта» та Молодіжний центр праці спільно з волонтером Корпусу Миру Нішат Мхамуд.  

Отримати детальнішу інформацію  щодо участі можна за номерами: 098 122 53 25, (0352) 25 06 90. 

Тернопільські дошкільні навчальні заклади чекають великі зміни. Міністерства охорони здоров'я затвердило новий санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів України.  

Зазначеним Санітарним регламентом  передбачено умови, що сприятимуть  створенню дитячих садків, у тому числі у житлових та нежитлових приміщеннях, повідомляє сайт МОН.

Основні переваги нової редакції регламенту:

За відсутності харчоблоку у дошкільному навчальному закладі допускається постачання готової продукції операторами ринку харчових продуктів за умови дотримання вимог Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів";

У разі відсутності власної пральні, прання білизни може здійснюватись іншими пральнями, за винятком пралень, що обслуговують інфекційні заклади охорони здоров'я, об'єкти хімічної та іншої небезпечної промисловості;

Знято заборону щодо використання для дітей двоярусних ліжок.

Також відтепер після перенесеного інфекційного захворювання приймання дітей до дошкільного навчального закладу дозволяється лише за наявності медичної довідки закладу охорони здоров'я, в якому дитина перебувала під медичним наглядом. Діти після тимчасової відсутності у дошкільному навчальному закладі з інших причин приймаються без медичних довідок, за умови відсутності явних ознак захворювання.

У документі відсутня дрібна регламентація (наприклад, висота бортиків пісочниці або діаметр стійок огородження ліжок, дитячого манежу тощо), але при цьому чітко визначені вимоги до чистоти, організації харчування, температурного режиму, освітлення, утримання басейнів, розпорядку дня дитини.

Документ готується до оприлюднення в друкованих ЗМІ.

До Тернополя завітали гноми.  У ТРЦ "Подоляни" відбулась церемонія нагородження за популяризацію дитячої книги переможців Всеукраїнської премії ім. Романа Завадовича.

Тож не дивно, що "Подолянами" блукали герої Романа зі Славної. Усі вони - учні Зборівської державної гімназії імені Романа Завадовича. Пошановувачів творчості відомого земляка вони привітали фрагментом вистави "Пригоди Гномика-Ромтомтомика".

А ось солістка, лауреат Всеукраїнських конкурсів Наталія Виспінська, вокальний ансамблю дівчат, а також Вікторія Нікуліна вз Тернопільського обласного музичного училища ім.Соломії Крушельницької обдарували присутніх піснями на слова Богдана Мельничука.

До речі, саме Богдан Мельничук - письменник, заслужений діяч мистецтв України - став лауреатом премії князя дитячої літератури у  номінації “За кращі твори для дітей та юнацтва ”. А ось перемогу в номінації “За вдалий літературний дебют серед молодих авторів" здобув  учень Тернопільської загальноосвітньої школи  № 24 Олексій Мартинюк. У номінації “За популяризацію творчості Романа Завадовича” премію отримала Зборівська державна українська гімназія ім. Р. Завадовича.

 

Лауреатів, учасників конкурсу, а також  вихованців Петриківського дитячого будинку-інтернату, що нагодились на мистецьку дефіляду, привітав заступник міського голови Тернополя Леонід Бицюра.

"Романа Завадовича справедливо величають князем української дитячої літератури. І це заслужено, - зазначив Леонід Олексійович. - Адже наш земляк цілком свідомо обрав стезю, на якій годі швидо добитись визнання. Своєю творчістю він відкриває дітям двері до храму краси, мистецтва, пізнання народних традицій та світу. Він закладає у їхні серця ази доброти, навчає мислити, розвиває їхню уяву. Роман зі Славної є тим яскравим  прикладом письменника-педагога, котрий формує дитячі душі та вчить ніколи не опускати рук, у навіть найскладніших ситуаціях не втрачати гумору та  завжди вірити в дива. Дуже сподіваюсь, що для кожного з вас його наука стане своєрідним дороговказом, шпаргалкою на щодень".

Ініціатором встановлення премії імені Романа Завадовича є літератор, член літературного об`єднання при обласній організації Національної спілки письменників України, журналіст, директор комунальної установи облради "Тернопільський обласний молодіжний методичний центр" Володимир Демчишин.

"Заснована премія мистецькою фундацією "Батьківські обереги", яку очолюю, спільно з тернопільською організацією Української асоціації творчої інтелегенції "Світ культури" та редакцією журналу "Літературний Тернопіль", - зауважив пан Володимир. -  Присуджується у трьох номінаціях у загальному розмірі 13 тисяч гривень. Фіннсову пітримку надає  благодійнй фонд "Подоляни"". 

"Ця премія мого батька дасть можливість новим та надійним авторам дитячої літератури, своїми віршами та оповіданнями, навчати нові покоління про свою історію та спадщину, - написав  у листі до Володимира Демчишина син Романа Завадовича  також Роман Завадовича, котрий нині мешкає у США. -  Хочу вірити, що усе буде гаразд!"

На Тернопіллі цього року 4924 одинадцятикласників.

Школи Тернопільщини відзначають свято Останнього дзвоника. Цьогоріч він покликав у доросле життя 4924 одинадцятикласників та 9 577 дев`ятикласників.

Про це повідомили в управлінні освіти і науки обласної державної адміністрації.

776 випускників загальноосвітніх навчальних закладів області (16 % від їх загальної кількості) є претендентами на нагородження медалями , з них 643 – золотими та 133 – срібними, - зазначила начальника управління освіти і науки Ольга Хома.

Перші результати ЗНО з української мови та літератури, математики та історії України оприлюднили. Цього року  результати з цих предметів також зараховують як підсумкову державну атестацію.

ЮРІЙ ШАЙНЮК, заступник директора з питань ЗНО та моніторингу якості освіти обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти:

Результати поки що розміщені на персональних сторінках, інформаційних сторінках  учасників тестування, і буквально завтра, 27 травня, вони будуть мати можливість, а саме, керівники і загальноосвітні заклади, отримати інформацію у вигляді електронної відомості для того, щоб ці результати перенести в класний журнал, в додаток до атестата про повну загальну середню освіту.

Ті учні, які з результатами тестування будуть не згодні, зможуть подати апеляційну заяву, зразок якої розміщений  на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.

 

 

Громадське об’єднання "Студентська республіка" провело в Ужгороді підсумковий суперфінал всеукраїнської конкурсної програми "Кращий студент України та загальнонаціонального конкурсу краси "Перша Леді України".

Переможці регіональних турів упродовж останніх трьох років змагалися між собою у тому, хто кращий науковець, громадський діяч і т.д. Тернопільський державний медичний університет імені І.Горбачевського представляв студент третього курсу медичного факультету (спеціальність «Здоров’я людини») Михайло Думнич, який в комплексній характеристиці посів другу сходинку. Кращою студенткою стала представниця Закарпаття Владислава Мазур.

 Конкурсанти у комплексній характеристиці представили себе, розповіли, чим займаються і чого прагнуть в житті, продемонстрували свої таланти (співали, танцювали), а на завершення презентували соціальні проекти, повідомляє сайт Тернопільського медуніверситету.

Лауреатами в цій ключовій номінації стали Вікторія Багмет (Чернігівська обл.), Михайло Думнич (Тернопільська обл.), Ірина Островська (Київ), Юлія Покидько (Херсонська обл.), Христина Сухоставська (Волинська обл.) та Ілля Юдін (Херсонська обл.). Перемогу здобула студентка 3-го курсу коледжу мистецтв імені А.Ерделі Закарпатського художнього інституту Владислава Мазур, яка підкорила всіх видовищними відеороботами — пластиліновими кліпами на тематику війни, що триває зараз, і неймовірно чуттєвим співом.

"Щиро радий за свою землячку, яка справді вартувала цієї перемоги. Від Студентської ради ТДМУ презентував соціальний проект з домедичної допомоги «Я можу врятувати життя». Уже після завершення нагородження члени оргкомітету повідомили мені, що за сумарною кількістю балів я став другим у цьому конкурсі", – розповів студент.

 

 

Сьогодні українські абітурієнти, зокрема і з Тернопільщини, зможуть дізнатися про результати ЗНО. Про це повідомила директор Київського центру оцінювання якості освіти Світлана Сакаєва в ефірі телеканалу "112 Україна".

Сьогодні на інформаційних сторінках учасники зможуть знайти свої результати ЗНО, а ті, хто проходив державну підсумкову атестацію, так і оцінку підсумкової атестації. І якщо трапиться таке, що ви не будете згодні з тими результатами, які розміщено на інформаційних сторінках, ви зможете подати апеляцію в український центр. Хочу звернути увагу на те, що строки подання цієї апеляції дуже короткі. Тому раджу зайти на сайт українського центру та ознайомитися з порядком подачі апеляції, – сказала Сакаєва.

Вона додала: Ще такий дуже важливий момент: найближчим часом (ми думаємо, що це буде завтра, 27 травня) навчальні заклади, випускники яких проходили державну підсумкову атестацію в травні місяці, також дізнаються про результати для того, щоб успішно випустити своїх випускників з навчальних закладів та видати їм документи про повну загальну середню освіту.

ДОВІДКА:

У Тернопільській області 6663 учасники цьогоріч зареєструвались на зовнішнє незалежне оцінювання з української мови та літератури. Прийом заяв та документів від осіб, які вступають на основі повної загальної середньої освіти і складають вступні іспити у вищих навчальних закладах, а також проходять співбесіду чи для вступу на навчання мають проходити творчі конкурси закінчується о 18.00 годині 20 липня. Співбесіди та вступні іспити проводяться з 21 липня до 28 липня. Творчі конкурси проводяться у кілька сесій з 18 липня до 27 липня. 

Нагадаємо, в Україні планують запровадити новий метод шкалювання результатів ЗНО, позаяк старий є несумісним з методикою впровадження порогового балу "склав/не склав".

Англійська мова вже давно вийшла на міжнародний рівень. Сьогодні сфера застосування її досить широка — навчання, бізнес, подорожі, наука, інтернет, фільми.  Англійська об'єднує безлiч людей і допомагає отримувати знання iз великоï кiлькостi джерел інформації.   

28 травня 2016 року о 13:00  українці спробують побити світовий рекорд “Найбільший мовний урок у світі”.  В усій країні одночасно відбуватиметься інтерактивний урок англійської мови у формі розмовного клубу, який буде транслюватися у прямому ефірі в Інтернеті з головного та найбільшого в країні місця зустрічі – зі Львова, повідомляє сайт Тернопільського Прес-клубу.

У Тернополі урок проходитиме в центрі “Вікно в Америку” Тернопільської обласної універсальної наукової бібліотеки (бульвар Шевченка, 15)

Бібліотекарі запрошують охочих приєднатися до події і прийти до бібліотеки 28 травня о 12:30.

Вміти розмовляти англійською не обов’язково, потрібне лише бажання її вчити.  

До уваги тернопільських абітурієнтів! Вступна кампанія цьоuо року стартує 11 липня і триватиме до 28 липня.

Про особливості цьогорічного вступу розповіла перший заступник Міністра освіти і науки Інна Совсун.

ОСОБЛИВОСТІ^

- У цьому році  У 2016 році востаннє буде здійснюватися набір на освітньо-кваліфікаційні рівні вищої освіти молодшого спеціаліста та спеціаліста. Відповідно до нового закону "Про вищу освіту" вже з наступного року випускники бакалаврату будуть вступати тільки на магістерські програми підготовки, адже ступінь "спеціаліста" буде замінено "магістром", - передає Вища освіта з посиланням на прес-службу МОН.

- Набір студентів до вищих навчальних закладів буде здійснюватись за новим єдиним переліком галузей та спеціальностей.  Як пояснила Інна Совсун, коли абітурієнт вступав на дуже вузьку спеціальність, його мобільність, можливість зміни освітньої траєкторії у майбутньому була суттєво звужена. За вузькою спеціальністю при зміні кон’юктури ринку праці випускнику ВНЗ важко працевлаштуватися. "Ідеологія нового переліку полягає в запроваджені підходів європейських країн. Бакалаврат має більш широку спеціальність, студент провчившись в магістратурі протягом 1,5-2 років, може спеціалізуватися на більш вузькій темі", - зауважила перший заступник Міністра.

- Вступники подають заяви тільки в електронній формі. Винятком є особи, які вступають за результатами вступних екзаменів або за співбесідою. Документи в паперовому вигляді до вищого навчального закладу потрібно подавати лише після зарахування.

- У 2016 році вступники можуть подати до 15 заяв. При цьому не встановлюється обмеження щодо кількості університетів, до яких подаються заяви вступників, натомість встановлюється обмеження  за кількістю спеціальностей – до п’яти. Також для кожної з них необхідно визначити пріоритетність. Подання заяв в електронній формі на освітні програми, на яких не передбачається прийом за державні кошти, не обмежується.

- Як повідомила перший заступник Міністра, в цьому році вступники можуть подати сертифікат ЗНО тільки 2016 року. "Але через проведену роботу по стандартизації тестів, ми очікуємо, що надалі – з 2017 року можна буде використовувати сертифікати впродовж декількох років", - додала Інна Совсун. Вищі навчальні заклади самі встановлюватимуть кількість балів сертифікату ЗНО.

- Особливістю вступної кампанії є те, що в цьому році скасовані позаконкурсний вступ та цільовий прийом. Таким чином враховується конституційна норма щодо рівного доступу до вищої освіти на конкурсних засадах.

Разом з тим, окремі категорії вступників можуть брати участь у конкурсі за результатами вступних іспитів. До однієї з таких категорій належатьособи, які мають захворювання, що є перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання. Це діти, для яких Український центр оцінювання якості освіти не може створити технічні умови для складання тестів.  Наступна категорія – це учасники антитерористичної операції, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, демобілізувалися в цьому році і не встигли зареєструватися на зовнішнє незалежне оцінювання. Ще одна категорія – це діти-сироти.

За словами Інни Совсун, громадяни, які проживають на тимчасово окупованій території Криму мають право на здобуття вищої освіти на конкурсних засадах за кошти державного бюджету в межах квот, що визначатимуться Міністерством освіти і науки. Відповідний закон був розроблений за ініціативою Міністерства та прийнятий парламентом кілька місяців тому. Сьогодні також створюються додаткові можливості щодо вступу до вищих навчальних закладів осіб, які проживають на території проведення антитерористичної операції, до університетів Луганської та Донецької областей, де здійснюють свої повноваження обласні військово-цивільні адміністрації, а також до евакуйованих університетів із зони АТО.

Перший заступник Міністра повідомила, що сьогодні вже сформовано пропозиції щодо обсягів державного замовлення та надіслано на погодження Міністерству економіки. При формуванні пропозицій Міністерство освіти і науки враховало демографічну ситуацією, зокрема, зменшення чисельності випускників у порівнянні з минулим роком на 15%, а також пропозиції вищих навчальних закладів. "За пропозиціями скорочення становить 10,8%. Особливо за тими спеціальностями, де є надлишок на ринку праці. В першу чергу – це спеціальності суспільно-гуманітарні", - зауважила Інна Совсун. За інженерно-технічними та природничо-математичними галузями знань обсяги державного замовлення збережено.

Перший заступник також нагадала, що учасники АТО та особи , які проживають на тимчасово окупованій та непідконтрольній українській владі територіях, зможуть взяти участь у додатковій сесії ЗНО. Для них термін реєстрації для участі у додатковій сесії триватиме до 20 травня.