4ebed7efffc0e4484ba2a62c9aa5f0c1.jpg
49cc71f707a57070b6e1ec9be66577e7.jpg
Освіта
Освіта

Освіта (108)

Учителі Тернопільщини готуються до серпневих конференцій. Цього разу їх чекають суттєві зміни у навчальній програмі.

Щоб забезпечити нову якість української освіти ще до запуску Нової української школи, Міністерство освіти і науки розвантажило і оновило навчальні програми для початкової школи та змінює методичні рекомендації для вчителів. Про це під час прес-конференції на тему “Звіт про роботу МОН за 100 днів” розказала міністр освіти і науки Лілія Гриневич, повідомляє news24.if.ua 

Наразі змінено всі 14 програм для 1-4 класів з українською мовою навчання. Програми будуть затверджені Колегією МОН 4 серпня, обговорені на вчительських конференціях і запроваджені в школах вже з 1 вересня 2016 року, - зазначила Міністр освіти і науки. 

Гриневич нагадала, що розвантаження і оновлення програм було здійснено спільно з відкритою платформою EdEra, на якій всі програми були виставлені для публічного обговорення і коментування. Понад 4000 тисячі коментаторів залишили понад 8000 пропозицій, більшість з них - від вчителів практиків.

За словами міністра, повторне обговорення програм, вже з внесеними змінами, показало, що більшість задоволена внесеними змінами і тим, що думка дописувачів під час громадського обговорення була врахована.

У чому полягає це оновлення програм. Насамперед, буде знято обов’язковий розподіл годин - вчитель сам вирішуватиме, яку тему скільки викладати. Самі ж теми приведено до вікових особливостей дітей, Так, згідно програмі для початкової школи з англійської мови, першокласники, шестирічні діти, вже мали писати слова і речення. Відтепер перші півроку на англійській в 1-му класі буде лише усний курс, діти вчитимуться розмовляти. Також в українській мові знято вимоги будувати схеми речень і речення за схемами, а більше уваги буде приділено розвитку усного мовлення дітей, - повідомила Лілія Гриневич.

Після затвердження програм до 1-го вересня будуть змінені методичні рекомендації та орієнтовні вимоги до оцінювання досягнень учнів. Вчителям буде рекомендовано писати з дітьми олівцем замість ручки.

За словами Лілії Гриневич, це допоможе першачкам не боятися помилок, формувати позитивне сприйняття навчального процесу.

Також планується зняти вимогу перевірки читання дітьми на швидкість, натомість вчителі мають розвивати усвідомлене читання.

Школярі відпочивають, а педагоги радяться. Учнів молодших класів Тернопільщини і їх вчителів чекають зміни.

18 липня в МОН відбулася нарада щодо оновлення навчальних програм початкової школи. За участі заступника міністра освіти Павла Хобзея обговорювалися предмети художньо-естетичного циклу (музичне та образотворче мистецтво, фізична культура, трудове навчання). Модератори представили результати другого етапу публічного обговорення змін до навчальних програм, які були оприлюдненні на сайті Ed-Era.com. Більшість коментаторів схвалили внесені зміни в програми  з Фізичного виховання, Трудового навчання,  Образотворчого мистецтва, Музичного мистецтва та інтегрованого курсу Мистецтво. 

«Є низка спільних змін, які торкнуться всіх предметів: в оновлених програмах буде забраний обов`язковий розподіл кількості годин на кожну тему. Вчитель зможе вирішувати сам – скільки часу якій темі приділити. Також в усіх вище названих предметах була значна частина важкої і непотрібної дітям теорії, яку програма вимагала не тільки вивчати, а й перевіряти знання учнів: музичні терміни, точні визначення художніх жанрів, невідповідна віковим особливостям дітей історія Олімпійських ігор. Коментатори на ЕдЕрі жалілися, що ці вимоги не залишають часу для власне фізкультури і творчості, або ж вчитель змушений порушувати програму. Тепер теорія буде забрана, або (як історія Олімпійських ігор) перенесена в старші класи та інші предмети - повідомила радник Міністра освіти і науки Іванна Коберник.

Зміни підтримав заступник міністра Павло Хобзей: «Діти 6-9 років мають малювати, творити і рухатися, а не заучувати на вказаних предметах теоретичні знання».

Суттєві зміни програми з фізкультури: з обов`язкового змісту вилучені лижі та ковзани, передбачені програмою танцювальні кроки замінені на рухи ритмічної гімнастики та імпровізаційні вправи, буде рекомендована дихальна гімнастика,  збагачено сучасними іграми розділ «Активний відпочинок», вилучено ігри, що не відповідають віку та можуть травмувати дітей. Наприклад, гра «Горішки», в якій є такі правила: «…«…з`являється господар - діти розбігаються. Він доганяє, приводить додому і легенько карає за те, що брали чуже. Спіймані допомагають господареві ловити інших гравців…», буде вилучена з програми, повідомляє сайт Міністерства освіти і науки України.

У програмі з трудового навчання передбачено більшу свободу вчителя у виборі тем і матеріалів для роботи.  Були прохання коментаторів забрати теми, які вимагали не тільки додаткових витрат батьків, а й матеріалів, які буває складно придбати (наприклад, плетіння виробів з дроту чи бісероплетіння). «Ці теми не будуть заборонені, але перестануть бути обов`язковими. Вчитель з батьками зможе вирішити, які саме проекти реалізовуватимуться на уроках трудового навчання» -  повідомила головний спеціаліст відділу середньої освіти Алевтина Лотоцька.

Схвальні відгуки під час другого етапу обговорення отримали на ЕдЕрі зміни, які були запропоновані в програму з Мистецтва. Модератори забрали частину тем, які залишилися з радянських часів, натомість запропонували додати  розгляд  місцевих художників та музикантів.

В програмі з образотворчого мистецтва запропоновано спростити мову викладу, розширити можливості вчителя обирати теми, зробити уроки такими, щоб діти не вчили теорію жанрів і видів мистецтва, а отримували задоволення від творчості і розвивали внутрішню мотивацію.

Чинна програма з музичного мистецтва була особливо переповнена теорією, складною і зайвою навіть для професійних музикантів.  Вилучили надмірну категоризацію та термінологію, на кшталт, «зерно інтонації». Вилучено велику кількість творів радянського періоду і ідеології, велику кількість російських народних пісень. Наприклад, програма пропонувала вивчати тему «Пісня єднає світ» на прикладі російської народної «Вниз по матушке, по Волге».  Додано твори сучасних українських композиторів. Також запропоновано надати можливість вчителю на свій розсуд обирати 50% музичних творів, а не 10%, як було раніше.

Всі перераховані програми були опрацьовані модераторами спільно з науковими консультантами Національної академії педагогічних наук, крім програми з фізичної культури.

Нагадаємо, що розвантаження та оновлення програм відбувається у відповідності до чинного Державного стандарту початкової освіти. Наприкінці липня програми будуть винесені на затвердження Колегією МОН. На основі оновлених програм Міністерством будуть підготовлені нові орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів та методичні рекомендації до оновлених програм.

А на відкритій платформі ЕдЕра будуть викладені додаткові навчальні матеріали, щоб полегшити вчителям викладання за оновленими програмами.

 

Відповідно до Умов прийому 2016 року, сервіс подання заяв в електронному вигляді у Україні запрацював 11.07.2016 року.

Цього року міністерство освіти запровадило нововведення, майже усі абітурієнти повинні подавати заяви на вступ через інтернет.

Це мало б зменшити черги та спростити подачу документів, проте вийшло, нарікакають тернопільські абітурієнти, навпаки. Повідомляє TV-4 

Якщо ваш малюк після тривалої відсутності повертається у дитячий садок, то більше не потрібно надавати довідку.

У групах також дозволено користуватися кондиціонерами і гуляти на вулиці в морозну погоду, пише ria-m.tv

Пов’язано це з новими правилами санітарного утримання дошкільних закладів, т. з. санітарним регламентом, який вступив в силу з травня.

Санітарний регламент допомагає організувати приватні дитячі садки. Наприклад, там передбачені організація харчування за відсутності харчоблоку та організація прання білизни при відсутності пральні. Тобто харчування для приватних дитсадків можна замовляти в кафе або їдальні, а прати білизну – в громадських пральнях, тільки не в тих, де обслуговуються інфекційні заклади.

Всіх також цікавить питання, як вчинити, коли дитина тривалий час не ходила до дитсадка. Чи варто в такому випадку нести довідку?

Новий санітарний регламент дає нам роз’яснення, що після тривалої відсутності без видимих ознак захворювання дитина може прийти в дитсадок без довідки. Але якщо вона була відсутня місяць, батьки повинні принести інформацію про шкребок. Тобто протигельмітна робота залишилася такою ж, як в старих санітарних правилах.

Тепер за згодою батьків в дошкільних установах дозволяється користуватися кондиціонерами. Більш того - дозволяється гуляти з дітьми на вулиці при температурі нижче мінус 16 градусів. Раніше в санітарних правилах це не допускалося.

Тепер же сказано, що потрібно стежити за станом дітей і погодою. Тобто якщо при сильному морозі ще й вітер, прогулянку потрібно скоротити, проте не скасувати.

Раніше суворо заборонялося використовувати в дитсадках двоярусні ліжка, тепер цього немає. З’явилася в санітарному регламенті також фраза «бажано мати». Тобто якщо раніше за кожною дитиною в обов’язковому порядку повинні були бути закріплені ліжечко і шафка, то тепер це просто рекомендація, а не обов’язок.

 

 

У тернопільських школярів відпочинок - у розпалі, проте у травні ходили чутки про те, що наступні літні канікули можуть бути коротшими.

Протягом червня цього року Міністерство освіти і науки України неодноразово отримувало запити та листи від батьків, вчителів та журналістів щодо начебто продовження навчального року до 1 липня.

Важливо зауважити, що Міністерство освіти і науки України жодного рішення щодо продовження або скорочення тривалості навчального року у загальноосвітніх навчальних закладах в 2016 або 2017 році не приймало, а цьогорічний лист МОН "Про структуру навчального року та навчальні плани ЗНЗ" в цьому питанні не відрізняється від минулорічних, - повідомляє Міністерство освіти і науки України.

Додатково інформуємо, статтею 16 Закону України «Про загальну середню освіту» від 1999 року передбачено, що:

"Навчальний рік у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності розпочинається у День знань - 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року.

Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами) та тривалість навчального тижня встановлюються загальноосвітнім навчальним закладом у межах часу, передбаченого робочим навчальним планом, за погодженням з відповідним органом управління освітою.

Режим роботи загальноосвітнього навчального закладу визначається ним на основі нормативно-правових актів та за погодженням з відповідним органом державної санітарно-епідеміологічної служби".

В червні у загальноосвітніх навчальних закладах може проходити державна підсумкова атестація, шкільні практики, екскурсії і це традиційно є частиною навчального року. Таку ж структуру навчального року планується зберегти і в 2016/2017 навчальному році. 

 

Вже 11 липня стартуватиме вступна кампанія до вищих навчальних закладів України. Цього року замість того, щоб  стояти в черзі до приймальної комісії, усі абітурієнти подаватимуть документи по інтернету. Щоб допомогти вступникам освоїти нову систему електронної подачі заяв, ДП “Інфоресурс” розробило покрокову інструкцію та пояснило, як правильно подати документи в цьому році, повідомляє Міністерство освіти і науки України.

Реєстрація вступників відбуватиметься на сайті: http://ez.osvitavsim.org.ua/ . Це посилання стане активним з 11 липня – саме тоді можна буде зареєструватися та почати подачу документів.

В держпідприємстві наголошують, що за статистикою саме на перший та останній день подачі документів припадає найбільше навантаження на сайт. Саме тому в ці дні можуть бути технічні проблеми з роботою ресурсу на що варто звертати увагу абітурієнтам, коли вони подаватимуть власні заяви.

В інструкції по роботі з системою електронної подачі заяв у ВНЗ в 2016 році окремими смисловими блоками пояснюється, як вступнику зареєструватися, як використовувати електронний кабінет, що буде доступний кожному зареєстрованому абітурієнту, а також сама процедура подачі електронних заяв.

Працівники ДП “Інфоресурс” звертають увагу, що правильність та достовірність введених під час реєстрації даних – один з визначальних факторів  для успішного вступу.

Наприклад, середній бал атестату про повну загальну середню освіту  вступник має вводити вручну, а також підвантажити скан-копію додатку до цього атестату. У випадку, якщо навчальний заклад при перевірці виявить помилкові дані про середній бал атестату, він має право відмовити абітурієнту в участі у конкурсному відборі.

Нагадуємо, що в цьому році системою «Подання заяв в електронній формі» зможуть скористатися у повній мірі тільки вступники, які мають атестат про повну загальну середню освіту та сертифікат ЗНО 2016 року і бажають вступити на денну форму навчання за ступненями молодший бакалавр, бакалавр (магістр і спеціаліст медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань). Кожен абітурієнт в 2016 році зможе подати 15 заяв на 5 різних спеціальностей у будь-який університет за власним вибором.

Довідково:

Подача документів  для участі в конкурсі на вступ до вищих навчальних закладах України здійснюватиметься з 11 липня за посиланням: http://ez.osvitavsim.org.ua/ .

Покрокову інструкцію по роботі з системою електронної подачі заяв у ВНЗ в 2016 році можна знайти за посиланням: http://mon.gov.ua/content/Новини/2016/07/07/jczuvjcz-instrukcziya-ez-2016-(red-)pdf.pdf

Шансів навчатися безкоштовно і отримувати стипендію у тернопільських абітурієнтів побільшало

У порівнянні з 2015 роком Кабінет міністрів України на 12,3% збільшив державне замовлення на підготовку спеціалістів у вищих навчальних закладах в 2016 році.  

Своєю чергою віце-прем'єр-міністр Степан Кубів зазначив, що всього держзамовлення складе 272,6 тис. осіб, що на 12,3% більше ніж у 2015 році. Із цієї кількості 237,9 тис. осіб передбачається підготувати на денній формі навчання, що на 10,4% більше ніж в минулому році, повідомляє Тиждень.

Обсяг держзамовлення на підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем "молодший спеціаліст" встановлено на рівні 67,5 тис. осіб; "бакалавр" - 90,7 тис. осіб; "спеціаліст" - 42,9 тис. осіб; "магістр" - 60 тис. чоловік.

Прийом до аспірантури і докторантури за державним замовленням встановлений на рівні 4,6 тис. осіб і 493 людини відповідно.

Також рішення передбачає встановити прогнозоване держзамовлення на 2017 рік в розмірі 241,9 тис. осіб, з них 215,9 тис. осіб для підготовки за денною формою навчання.

10 малокомплектних шкіл у нашій області потрапили під реорганізацію.

Це 10 шкіл-дев’ятирічок, в яких навчається менше 25 учнів, кажуть в управлінні освіти Тернопільської облдержадміністрації. З 1 вересня 2016 року держава перестає фінансувати такі заклади – їх реорганізують у початкові школи, або фінансуватимуть з місцевого бюджету, повідомляє TV-4.

Ситуація з оптимізацією та реогранізацією шкіл виникла через те, що діяльність малокомплектних шкіл, у яких навчається до 25 дітей, не виправдовує себе економічно. В основному через те, що шкіл та педагогічних працівників в області залишилось стільки ж, що й колись, а от кількість учнів з кожним роком зменшується. Так у багатьох селах Тернопільської області в шкільних класах навчається 2-3 дітей.

Рішення про оптимізацію шкіл приймають на сесіях районних рад, якщо депутати не голосують за, навчальний заклад не оптимізують.

Не готуватись до ЗНО, а готуватись до життя, - за таким принципом тепер працюватимуть у Тернопільських школах.

Нову методику навчання під назвою «Філософія для дітей», що докорінно змінює підхід до середньої освіти, презентували У Міністерстві освіти та науки у Києві.

Її розробником чверть сторіччя тому став американський філософ Метью Ліпман, а південно-корейський професор Джінван Парк узяв метод за основу та спростив, бо він був дуже складним для сприйняття для вчителів та дітей. Саме він разом з міністром освіти Лілією Гриневич та президентом Малої академії наук України Станіславом Довгим презентували «Філософію для дітей» громадськості.

Нині методика вже успішно реалізовується у 80 країнах світу. Суть підходу Парка полягає у тому, щоб навчити дітей не бездумно зубрити, а міркувати та знаходити власні алгоритми навчання, виробити в собі «мислення найвищого порядку».

«Філософія для дітей» базується на прагматизмі та креативному мисленні: підхід має на меті навчити дітей самих визначити проблему чи питання, а потім знаходити потрібні їм знання та формувати власні судження.

«Новий підхід пропонує наступне: щоб розв’язати якесь питання чи проблему, студенти мають знайти свої власні алгоритми й свій власний підхід, висувати власні гіпотези. Ми навчаємо їх навичок аргументації, це ми й називаємо навички критичного мислення», - сказав Джінван Парк.

Міністр освіти та науки Лілія Гриневич вважає, що сучасна освіта має навчити дітей думати, критично аналізувати та висловлювати свою обґрунтовану позицію. Саме такий підхід підготує дітей до дорослого життя, каже міністр.

«В українській школі ми відчуваємо сьогодні кризу, коли знання, сума знань весь час зростає. Їх пошук досить легко здійснювати за допомогою інформаційних технологій, і вчитель перестав бути єдиним джерелом знань. Роль вчителя змінюється, вчитель має навчити дитину думати і виробляти свою позицію. Ми зараз, і це дуже цікаво, повертаємось до основ Сократівського діалогу», -розповіла міністр.

Лілія Гриневич також повідомила, що систему наразі впроваджує «Мала академія наук України», і вже у серпні МОН оприлюднить концепцію нової української школи. Після цього до участі в обговоренні концепції на серпневих освітніх конференціях будуть запрошені освітяни, батьки, роботодавці та громадськість.

«Потім ми приступимо для формування нових стандартів середньої освіти. За допомогою польських експертів ми вже розпочали роботу над рамкою цих нових стандартів, й наступного навчального року буде йти розробка стандартів. Далі ми маємо рік на пілотування стандартів початкової школи, і ми прогнозуємо, що з 2018-19 навчального року, діти підуть у перший клас нової української 12-річної школи», - повідомила Гриневич.

За її словами, ті учні, що вже навчаються, зможуть відчути переваги нового підходу до глобальної зміни системи:

«Ми вже ведемо перегляд програм початкової школи, аби розвантажити її від зайвої теоретичної інформації, які не відповідає віковим особливостям дітей».

Зразки таких підходів: навчальних матеріалів та методик викладання, - будуть представлені на відкритій онлайн-платформі, аби ознайомити з ними українських учителів та надати їм можливість вже їх впроваджувати, повідомляє Громадське радіо.

Лілія Гриневич також зазначила, що в Україні що все менше випускників обирають своєю спеціалізацією математику чи природничі науки.

«В нас бувають ситуації, коли навіть місця державного замовлення не повністю заповнені, і це свідчить про великі проблеми з викладанням математики та природничих предметів у наших українських школах. 7 липня відбудеться велика нарада у Дніпрі за участі технічних навчальних закладів, де ми маємо обговорити, яким чином підвищити якість математичної й природничої освіти, та зрозуміти, як правильно добирати студентів у такі ВНЗ», - повідомила міністр.

На її думку, відсутність підготовлених вчителів не має заважати впровадженню нової системи, бо в системі середньої освіти панує криза:

Треба буде перевчити близько 500 тисяч вчителів

«Ми перестали розвивати допитливість дитини. Сьогодні ця перевантажена школа вбиває допитливість дитини вже на рівні початкової школи, вони навіть не доходять до 7-8 класу, бо раніше тоді втрачали інтерес. Ми повинні вибрати ядро знань, необхідних для наших дітей, з яким ми будемо оперувати під час навчання в школі, щоб формувати ці основні вміння й компетенції сучасної людини, які будуть потрібні для життя. Так, нам для цього треба буде перевчити близько 500 тисяч вчителів».

Лілія Гриневич вважає, що це складне завдання, але реформу будуть впроваджувати поступово, за участі активних вчителів, що вже готові стати провідниками нової системи та разом будувати нову українську школу.

Вчителі початкових класів Тернопільщини в очікуванні змін у навчальних програмах.

Математика без зазубрювання, українська мова без застарілих слів. Нові програми для початкової школи

На сайті  Ed-Era.com уже можна подивитися та прокоментувати нові “розвантажені” програми для початкової школи. Обговорення триватиме з 4 по 10 липня. Зміни стались кардинальні: з математики виключили зазубрювання, українська мова позбулась застарілих слів, а літературне читання більше не оцінюватиметься  за швидкістю прочитаних знаків, повідомляє Педагогічна преса.

Загалом зміни внесли в 14 програм для початкової школи. Усі оновлення - це пропозиції вчителів, експертів, викладачів і громадських активістів, що в рамках першого етапу роботи з розвантаження програм для початкової школи обговорювали необхідні зміни на інтерактивній онлайн-платформі Ed-Era.com. Без оновлення лишилися тільки програми з французької, німецької та іспанської мов, адже жоден із коментаторів не вніс пропозицій до них.

Принципова зміна, що зачепила абсолютно всі програми, - відміна фіксованого обсягу годин на вивчення кожної теми в рамках предмету. Тепер час  на вивчення необхідного матеріалу  учитель визначатиме самостійно. Головний орієнтир - не вказівка програми, а індивідуальні особливості дітей у школі.

Найбільшу зацікавленість під час першого обговорення  на Ер-Ері привернуло оновлення програм з української мови, математики, природознавства та літературного читання. Робоча група врахувала кожен коментар, більшість поданих пропозицій уже включені до програм.

Так, у програмі з української мови оголосили війну застарілим словам. В оновленому варіанті замість телеграми, агронома та комбайнера до переліку “словникових слів” увійдуть поняття приязний, врівноваженість, оптимізм, творчість, креативний тощо. На думку психологів, саме робота з такими словами сприятиме розвитку емоційного інтелекту у дітей, що вкрай важливо в початковій школі.

Оновлена програма з математики - яскравий приклад  зміщення акцентів зі знаннєвих результатів на діяльнісні. Тепер замість того, щоб просто завчати математичні таблиці та визначення, головним завданням дитини стане вміння використовувати ці знання в реальних життєвих ситуаціях. Наприклад, учням 1 - 2-х класів більше не треба буде завчати напам’ять таблиці додавання, віднімання тощо.

Обговорення навчальної програми з літературного читання привернуло увагу до розвитку читацького інтересу в учнів. Найактивніше порушувалось питання визначення переліку творів, його осучаснення та проблема контролю техніки читання.

Щоб вирішити ці проблеми, з програми вилучили авторів, чиї твори надто складні для дитини в початковій школі. Натомість список поповнили сучасними дитячими письменниками. Крім того, в небуття відходить оцінювання швидкості читання. За оновленою програмою пріоритетом вчителя має бути розуміння дитиною тексту, а не швидкість його промовляння.

Програма з природознавства також виявилась надто важкою для маленьких дітей. Деякі теми для першокласників практично повністю дублювали теми з географії для старших класів.  Наприклад, за старою програмою діти в початковій школі вивчали склад ґрунту та умовні позначення на карті України. Тепер більше уваги приділятиметься формуванню у дітей повної картини світу. Наприклад, вивчатимуть, чому ґрунт важливий для природи та як люди використовують властивості води.

Зазначене вище - лише короткий перелік змін. Усі новації можна побачити на сайті Ed-Era.com за посиланням. Інтерактивна платформа також дає змогу кожному в режимі реального часу висловлювати своє ставлення до новацій у програмах і робити власні пропозиції до них.

“Дуже важливо, щоб усі охочі прокоментувати зміни, робили це на сайті Ed-Era.com, адже пропозиції щодо змін враховуватимуть лише в рамках цієї інтерактивної платформи”, - наголосила Іванна Коберник, менеджер проекту з розвантаження програм.