4ebed7efffc0e4484ba2a62c9aa5f0c1.jpg
49cc71f707a57070b6e1ec9be66577e7.jpg
Історія
Історія

Історія (71)

У часи татарських нападів Тернопіль був захищений від вopoгів з двох стopін непрохідними болотами, а з півночі і сходу — оборонними валами. За валами, на передмістю, проживали хлібороби, і цю околицю називали Валяни. Ворожі орди, кажуть, найчастіше появлялися з великогаївських полів. Часто першими жертвами вopoгів падали оборонці Кам’янецької брами.

 

Одна з найкращих містознавців Любомира Бойцун у праці «Тернопіль у плині літ» пише: «…Тернопільські підземні ходи. Це питання непокоїло уяву різних поколінь тернополян і часто виринало у конкретних проявах. Місто, яке виникло як укріплення, звичайно, мусило мати потаємні шляхи сполучення. Цю проблему не раз порушувала довоєнна місцева газета «Gtos Polski…»

23 серпня - День Державного прапора України.

Історія повстанських звитяг на Тернопільщині оживає завдяки спогадам очевидців.

До редакції Збаразької газети "Народне слово" звернулася збаражанка Євгенія Кошелінська, людина нелегкої долі. Вона - одинока пенсіонерка, інвалід праці ІІ групи. Дитинство пані Євгенії припало на роки воєнного лихоліття, тож має статус учасника війни. Жінка сказала, що недавно почула по радіо пісню «Ой у лісі на полянці стояли повстанці», і вона сколихнула все її єство, пробудила спогади, які десятиліттями дрімали у пам’яті. Євгенія Кошелінська розповіла про випадок зі свого дитинства, який наче ліг в основу цієї повстанської пісні.

Ми з батьками, сестрою і двома братами жили на хуторі Діброва серед лісу, - згадує пані Євгенія. - Тата мобілізували, але через слабке здоров’я визнали непридатним для фронту і відправили працювати на військовий завод у Челябінськ. Брата, якому не виповнилося ще й 17-ти, примусово направили вчитися у ФЗУ, а потім послали трудитися на шахти Донбасу.

З вражаючою точністю жінка згадує той осінній день 1944 року:

- Мами не було вдома, вона пішла у Синяву здавати молоко. На наше подвір’я зайшло багато повстанців. Вони напилися води і зайшли до хати. Сестра накраяла їм хліба, сала, хлопці почали їсти. Раптом почулися постріли, повстанці з вигуками «Тривога!» кинулися надвір і побігли поза хату в ліс.

Почався бій. 13-річна Євгенія вибігла надвір набрати піску, щоб засипати сліди від брудних чобіт на долівці, але не встигла. Кулі свистіли над головою дівчинки. Вона лягла на землю і поповзла назад до хати. Старша сестра накрила собою маленького братика. Євгенія не пам’ятає, скільки тривало це жахіття, напевно, кілька хвилин, а здалося - вічність. Мама повернулася, коли все стихло. Нажахані діти навперебій почали розказувати їй, що тут сталося. Мати подякувала Богу, що в таку страшну хвилину вберіг її дітей від смерті. Вранці наступного дня прийшли москалі. Головний серед них, в якого було багато зірочок на погонах, почав кричати на маму Євгенії, мовляв, твої чоловік і син в бандерах, а дочка носить повстанцям їсти. Жінка опанувала хвилювання і страх, сказала, де насправді її рідні і на підтвердження своїх слів показала листи від них, які за щасливим збігом отримала напередодні. Енкаведист прочитав, поплескав маму Євгенії по плечі і сказав: «Мамаша, кто-то из вас счастливый, вас эти письма спасли, потому что мы должны были хату сжечь, а тебя сослать в Сибирь». Тоді він наказав дати їм лопату, і вони пішли.

Невдовзі після цього на обійстя прийшла якась жінка з Шилів, нібито розпитати, чи не забрела сюди її корова, а насправді довідатись про бій і загиблих. З’ясувалося, що тут разом з іншими повстанцями загинув її син Павло Багрій (пані Євгенія не впевнена, що запам’ятала ім’я правильно), у нього залишилась дружина і маленька донечка. Мама Євгенії з тою жінкою недалеко від хати у лісі натрапили на похапцем засипану яму з тілами (ось навіщо москалям знадобилася лопата). Домовилися, що вночі їх заберуть, щоб поховати по-християнськи. Коли споночіло, приїхали якісь люди двома фірами-драбиняками, на яких було п’ять трун. Мама Євгенії взяла ліхтар і пішла з ними до лісу допомагати.

Загиблих хлопців обмили, одягнули, поклали в домовини і траурна процесія у нічній пітьмі рушила до Шилів, де загиблих повстанців потай поховали.

- Мама наказала нам нікому про це не розповідати, - схвильовано каже пані Євгенія, - і я мовчала більше 70 років.

Однак вважаю своїм обов’язком бодай на схилі літ розповісти про загибель героїв-повстанців, щоб люди пом’янули тих хлопців, які пролили кров за Україну. Серце болить, коли згадаю, скільки нашого цвіту полягло в борні з московським окупантом, і знову у новітній війні з Росією гинуть найкращі.

Пані Євгенія молиться, щоб Бог беріг наших українських воїнів і вірить, що Україна таки відстоїть свою незалежність, зрошену кров’ю багатьох поколінь борців.

 

 

75 років з часу знищення радянською владою отців-домініканців згадали у Чорткові.

Бо коли живемо для Господа живемо, і коли вмираємо для Господа вмираємо. І чи живемо, чи вмираємо ми Господні! (Рим. 14,8)

В ночі 2 липня 1941 року, до монастиря отців-домініканців у Чорткові (Тернопільська обл.) було послано службу безпеки, які разом з військовими увійшли до чернечого дому. Отців Юстина Спирлака, Яцека Місюту, Анатоля Знаміровського і брата Андрія Бояковського витягнули з монастиря і вивезли до річки в Старому Чорткові на тзв. Греблю, що називалася Берда. Там їх і розстріляли, повідомляє Католицький оглядач.

Не можна було нічого довідатися про решту монахів, бо військо перекривало доступ до монастиря, а церква була зачинена. Все ж, молодому учневі, Казимиру Адамському, вдалося перебратися до церкви, а звідки до келій, що розміщувалися на партері. Там він побачив решту замордованих братів: Реґінальда Червонку і Мефодія Іваніщева, а також терціарія Йосифа Вінцентовича, а також о. Єроніма Льонґаву. Радянські служби безпеки одночасно з вбивствами сплюндрували церкву.

Щоб затерти сліди злочину, військові 4 липня 1941 р. підпалили монастир.

Воістину історична подія відбулася у селі Товсте Заліщицького району - у школі відкрили музей криївку-друкарню ім. Ярослава Старуха та встановили меморіальну дошку на будинку, що стоїть на колишньому подвір'ї родини Мотичків, де знаходилась криївка. 

Підпільна криївка-типографія діяла упродовж трьох років:  від осені 1948-го, до травня 1951-го. Її засновником був референт пропаганди М. Гук. Усього за цей час підпільникам вдалося видрукувати і розповсюдити 700 кг пропагандистської літератури. У їхньому користуванні були всього дві друкарські машинки і станок-ґутенберґівка, повідомляє сайт Заліщицької РДА.

Крім листівок і прокламацій у друкарні Старуха виходили у світ сатиричні журнали «Хрін», «Перець», журнали «До волі», «Підпільне слово», «Революціонер-пропагандист». Тут передруковувалось видання  Проводу ОУН «Ідея і чин». Друкована продукція із друкарні розповсюджувалась по всій Україні: від Львівщини до Черкащини. Тут працювали відомий графік Ніл Касевич та художник Володимир Неплюй, підпільні працівники Євген Гук «Щипавка», Василь Мельник «Хмель», Василь Вінтонів «Ясень» та Володимир Гнибіда «Неплюй».

Відтворена підпільна друкарня виглядає так, ніби звідси щойно вийшли хлопці і зараз мають повернутися. Усе зроблено зі знанням справи, враховано найтонші дрібниці. Чекають на роботу три друкарські машинки, тихо мерехтить гасова лампа, на вішаку – особисті речі друкарів-підпільників, при вході – два автомати і гвинтівка, які від реставрував Юрій Кривчук. Є лежаки і стіл, застелені вишитими обрусами, форма для тримання шрифтів, драбина нагору. Немає тут поки що головного експоната – друкарського станка, зараз його реставрує Юрій Кривчук. У коридорі підвалу – дбайливо створені стенди зі зразками друкованої продукції, портрети працівників друкарні, повстанська поезія, тексти пісень.

Три роки у темряві і підпіллі: багато це чи мало? Багато, бо довелось боятися свої тіні, сказати зайве слово, зробити один необережний крок, щоб не видати себе чи побратимів. І мало водночас, адже життя обірвались у молоді роки, а ще стільки хотілося зробити, дочекатися вільної і незалежної держави! Не судилося. Коли вони вмирали, їм дзвони не грали…

Розв`язка була страшною. 28 квітня провокативний відділ МДБ захопив організатора друкарні Мирослава  Гука «Григора». Він не видав своїх, але у ході оперативно-розшукових заходів оперзагін уже 7 травня викрив друкарню. У нерівному бою свідомо загинули всі три працівники. Вмирали вони з молитвою і піснею на устах. І пісня та була «Ще не вмерла України ні слава, ні воля!». Сім`ю Мотичків було заарештовано, засуджено і вислано на довгі роки у Сибір.

 

Іван Якович Франко увійшов в історію української і світової літератури як геніальний письменник і визначний діяч визвольного руху.

Своєю творчістю і багатогранною літературною і громадською діяльністю він створив цілу епоху в історії української культури і літератури. Франко був не тільки письменником, а великим ученим і публіцистом.

ФРАНКО ТА ТЕРНОПІЛЬЩИНА

1895 – 1898. Іван Франко був кандидатом на посла до австрійського парламенту і їздив по селах Тернопільщини. Побував у Збаразькому, Скалатському Тернопільському повітах, де відвідував села сам (Великий Глибочок, Чистилів, Денисів, Купчинці, Настасів, Курівці, Чернихів, Пронятин і ін.) або по менших селах їздили довірені особи, переважно студенти.

У парламент, за допомогою махінацій, було обрано іншого депутата, але відвідини Іваном Франком Тернопільщини, залишило глибокий слід в її історії.

У жовтні 1896 року Іван Франко виступав у Збаражі на передвиборному народному вічі. Опісля слова попросив дідусь, який оповів таку історію.

Віз чоловік свиню на торг, поприв’язував її до воза мотузками за передні і задні ноги. Помітили це міські стражники і насварились на селянина за те, що збиткується над створінням божим. Перерізали мотузки і свиня втекла. За допомогою людей вдалося впіймали її, посадили у віз, але вже тримали руками. Коли бачить селянин – жандарми женуть чотирьох арештантів, зв’язаних попарно.

“І яка в нас тепер конституція?”, - запитав дід. “Свинська”, - відповіла громада.

Через два тижні вийшла збірка “Свинська конституція” Івана Франка.

“Одного осіннього дня до нас, гімназистів, дійшла чутка, що до Тернополя приїжджає наш геніальний Каменяр, мало того читатиме в “Міщанському братстві” свою поему “Мойсей”. Вся гімназія вирушила на вокзал. Учні ламали ряди, бігли за фікаром. За ними побіг і я до клубу. Народу було багато, в основному гімназисти і вчителі. На сцену вийшов невеликого росту дідусь, ведений під руку професором Яремою...Почалось читання. Читав поет свою прекрасну поему тихо, монотонно. Закінчив прологом до “Мойсея”. Тут його голос зазвучав трохи сильніше, але без натяку на художнє читання...сторінки перегортав професор Ярема, Іван Якович не володів тоді руками...таким він і зостався в моїй пам’яті; і за це я вдячний долі” (Зі спогадів В.Гжицького).

Франко без стереотипів – який він? Багатогранність його постаті  обговорювали у Тернопільській українській гімназії, яка носить ім’я поета, на літературному салоні. Іван Франко – ще й поліглот, державний діяч, патріот, який ненавидів шароварщину. 28 травня – 100-річчя з дня смерті Каменяра, повідомляє TV-4.

У Настасові Тернопільського району відкрили відновлений пам'ятник Тарасу Шевченку і розповіли напівдетективну історію його встановлення.

Вперше монумент там постав ще у 69-му, нелегально, адже тодішня влада не визнавала Кобзаря. Погруддя хотіли знести, на ініціаторів встановлення могло чекати серйозне покарання. Та все обійшлось. А от пам’ятник, збудований із неміцних матеріалів, потребував реконструкції. Тепер відновити його допомогли меценати, повідомляє TV-4.

Біля пам’ятника Івану Франку в Тернополі 23 травня, о 12.00 год,відкриється фотовиставка стрілецьких світлин "Героям Лисоні – Вдячна Батьківщина!" 

 

Великоформатні світлини встановлять на спеціальних триногах в межах пішохідної зони: від пам’ятника Івану Франку до Архикатедрального Собору УГКЦ. 

Фотовиставка присвячена одразу кільком подіям:

"Дню Героїв", який традиційно відзначався на наших землях 23 травня;

100-літтю бою УСС на горі Лисоня (під Бережанами);

пам’яті перших добровольців та волонтерів, які в 1914-1918 роках боролися проти російського війська й заклали героїчну сторінку історії в ХХ столітті. 

Організовує фотовиставку Тернопільський осередок Спілки Української Молоді в Україні, за підтримки Тернопільської міської ради (проект став одним із переможців конкурсу програм управління в справах сім’ї, молоді та спорту). 

Відвідати фотовиставку зможуть не лише тернополяни, але й мешканці районів області, адже організатори мають намір, впродовж року, експонувати її в різних куточках Тернопілля, в тому числі й під час ювілейних заходів, з нагоди 100-річчя бою під Лисонею. 

Назва фотовиставки перегукується з німецькомовним написом "Героям Лисоні – Вдячна Батьківщина!", що вибитий на хресті, який з 1917 року знаходиться на горі Лисоня й поставлений австрійською владою. 

Історична довідка:

СУМ засновано у 1925 році в Києві, проте її лідерів засуджено в березні 1930 року на харківському процесі СВУ-СУМ. У 1946 році СУМ було відновлено в повоєнній Німеччині, з того часу організація поширює свою працю на різні країни світу в Західній Європі, Північній і Південній Америці та Австралії.

Теренова гра "Легенда УПА" відбулася на Тернопільщині. 14-15 травня поблизу міста Теребовля відбулась обласна теренова гра для молоді "Легенда УПА" приурочена бою за гору Лисоню. Вже вкотре захід зібрав на своїх теренах більше 100 учасників з різних куточків Тернопільщини.

Участь у змаганні взяли 10 команд з різних районів області. Протягом двох таборових днів молодь мала змогу продемонструвати свої спортивні, інтелектуальні та творчі здібності. Не зважаючи на те, що першого дня падав дощ, це не завадило учасникам гідно показати себе на туристичній смузі перешкод та пейнтболі. Пізніше команди взяли участь в інтелектуальному змазі на тему українського національно-визвольного руху.  Традиційно ввечері була організована ватра, де учасники могли продемонструвати свої таланти та представити свій край, поспівати патріотичних пісень та пограти у цікаві рухливі ігри.

Другий день для учасників став найцікавішим. Команди спробували свої сили  у справжній тереновій грі. Основною метою було знайти загублений легендарний прапор та відвоювати його. Під час гри учасники показали не тільки здібності орієнтування на місцевості та роботу в команді, а й велику силу волі та характеру.

Ця теренова гра - це щось неймовірне. Коли ти з своєю командою блукаєш по лісі шукаючи контрольні пункти, тебе переповнюють емоції страху і переживань. Ти повинен дійти до кінця і вибороти перемогу. Цьогорічна гра мені дуже сподобалася і принесла багато позитивних емоцій. Якби мені запропонували ще раз взяти участь, я б неодмінно погодився, - говорить учасник заходу Гачкевич Віктор.

Переможцем теренової гри стала команда Шумського району. Її учасники були нагороджені грамотами від Молодіжного Націоналістичного Конгресу, а також цінними подарунками. Інші команди відзначені дипломами за участь.

Такі заходи як "Легенда УПА" безумовно потрібні сьогодні. Молодь має бачити альтернативу масовій культурі, яка часто не може дати їм належного виховання в потрібному руслі. Ми даємо їм усвідомлення того, що вони є майбутньою рушійною силою в побудові своєї держави, а в ближчій перспективі - допомагаємо творити Себе - сильними фізично і духовно, витривалими, завжди готовими, відповідальними, шляхетними, - говорить співорганізатор події, член Тернопільського МНК Микола Мисак.

Організовували захід ВМГО «Молодіжний Націоналістичний Конгрес» спільно з Управлінням у справах сім'ї та молоді ТОДА і Козацько-десантним екологічним осередком ім. Дмитра Байди-Вишневецького.